Distribütörler ve satıcılar bir tedarik kanalında katılımcıdır, distribütör genellikle bayilere satan bir toptancıdır ve genellikle doğrudan halka satan perakendecilerdir. Bayi-distribütör terminolojisi, makine ve mekanik ürünlerin dağıtımında en yaygın olanıdır – dolayısıyla otomobillerde, kamyonlarda, tarım ve inşaat ekipmanlarında, bahçe ve bahçe ürünlerinde (yeşil ürünler), ev aletlerinde (beyaz eşyalarda), elektronik cihazlarda ve ayrıca satışta Endüstriyel ekipman Bu temel yapının birçok çeşidi vardır.
Hem distribütörler hem de satıcılar sattıkları malları satın alırlar – üreticiden distribütör, distribütörden satıcı. Distribütörler parça stoklarını korurlar ve bayiler nihai tüketicilere (“bayilere hizmet veren”) servis fonksiyonları sağlar. Üreticiler, distribütörler ve bayiler arasındaki ilişkiler tipik olarak sözleşmeye tabidir. Distribütörler ve sırayla bayiler, sübvanse edilen reklam programları, bonuslar ve özel indirimler gibi, üreticiler tarafından sunulan teşvik programlarına katılırlar. Distribütörler ve bayiler, üreticinin ticari markalarını ve logolarını kullanma haklarına sahiptir – kendi başlarına değil.
Üretici firmalarla distribütör ve bayi ilişkileri franchise ile ortak birçok özelliğe sahiptir. Gerçekten de, franchise’ları düzenleyen eyalet yasalarının doğrudan distribütör ve bayilerle ilgili hükümleri olabilir. Ancak franchise konsepti, distribütör-bayi modelinden temelde farklıdır. Geleneksel distribütörler ve bayiler üreticiye, üreticinin mallarını satma imtiyazı için asla ön bir ödeme yapmazlar – ancak sözleşme gereği minimum miktarda mal satın almak için gerekli olabilir. Distribütörler ve satıcılar, üreticiye karşı nispeten güçlü veya nispeten zayıf olabilir, ancak her durumda masaya bir şey getiriyorlar, yani daha önce geliştirilen yerleşik bir pazar. Çoğu durumda, güçlü distribütörlerin ve bayilerin rakip üreticilerin mallarını taşıması alışılmadık bir durum değildir.
[reklam2]
İki kademeli bir dağıtım sistemi (distribütör, satıcı), bir ya da bütün mal hattının üreticisi tarafından kullanılan tercih edilen kanal olabilir. Distribütörlükleri kullanmak, üreticiye sadece birkaç büyük alıcıyla başa çıkma avantajını verir, distribütörler, daha sonra da, satıcıları kullanarak nihai tüketiciye ürünü satmayı önemser. Her türlü büyük ekipman işinde, parça stokları dahil olmak üzere ticari malların taşınması ve bulundurulmasında önemli sermaye yer alır. Distribütörler, yükleri kendi hesaplarıyla satın alarak ve üreticinin üretim sermayesinde bir sonraki tur için işletme sermayesini serbest bırakarak yükünü paylaşırlar. Böyle bir kanaldaki üretici, yine de perakende seviyesine kadar, pazarlama programları, distribütörler ve bayiler için teşvik programları, tüketici için indirimler,
Distribütör, üreticinin ürünlerini satma sözleşmesi olan bağımsız bir satış acentesidir. Dağıtıcı kendisini üretici olarak temsil edemez, ancak üreticinin ticari adını tabelada ve satış durumunda görüntüleyebilir. Üreticinin göreceli gücüne bağlı olarak, distribütör bir ürünün sadece bir markasını satmakla sınırlı olabilir; uygulamada güçlü distribütörler çok daha fazla özgürlüğe sahip olacak. Dağıtıcı genellikle bir metro alanının parçası olabilecek özel bir bölgeye sahiptir veya ürüne bağlı olarak birden fazla devlet içeren geniş bir bölge olabilir. Distribütörler, ürün için toptan fiyat öder ve ardından bayi fiyatı ödeyen bayilere dağıtır.
Bu genel kalıbın çeşitleri var. Bunlardan biri, bir üreticiden ürün satın alan, diğer ürünlerle birleştiren, böylece değer katan ve ürünü tekrar satan sözleşmeli distribütördür. Bir sözleşmeli distribütör, bir toptancının yalnızca farklı ürünleri kullanan diğer ürünlerle birlikte bir ürün satın alması ve herhangi bir değişiklik olması durumunda ürünü çok az satması bakımından toptancıdan farklıdır.
Bağımsız bir kuruluş olarak, distribütörün operasyonları bir üreticinin doğrudan yönetim kontrolü altında değildir. Bununla birlikte üreticiler, envanteri göstermek, envanter yönetimi, ulusal reklamcılık ve sembolizm üretmek ve teşvikler sunmak için ortak yöntemler sağlayarak distribütörü etkiler. Bu iç konulardan bazıları, distribütörlerin ve üreticilerin faaliyet gösterdiği genel sözleşme ile yönetilebilir.
Bayiliğe bazen perakende distribütörü denir. Bir distribütöre benzer, ancak bir bayinin genellikle halka satması dışında. Bazı distribütörler dahil, diğer franchise türlerinin aksine, bir satıcı nadiren tek bir ürün hattını taşır. Otomobil endüstrisinde bile, büyük bir satıcı sıklıkla aynı sitede olmak üzere rakip ürünler taşıyacak, ancak bunlar her biri kendi binasında olmak suretiyle farklılaşacak.
Markalı bir ürün için bir satıcı olarak faaliyet göstererek, geçerli olan bayilik, ancak üreticinin toplam pazarlama programına katılır – ulusal reklam desteğinin keyfini çıkarmak, eğitim almak ve teşvik programlarından yararlanmak. Bayi gruplarına katılarak, bayiler doğrudan üretici ile doğrudan ilgilenerek kazandıkları bilgileri ileten üretici için bir geri bildirim mekanizması olarak da hareket eder.
Hangi iş fırsatına veya franchise’a yatırım yapacağınızı belirlemek için, dikkatli araştırma yapmak önemlidir. Bir iş fırsatına veya franchise’a yatırım yapmanın avantajı “anahtar teslimi bir işlem” olabilirken, yatırımı geleneksel bir girişimcilik çabasından çok daha ayrıntılı bir şekilde planlamak ve araştırmak çok önemlidir.
İşletmeler için kendi becerilerinizi ve hedeflerinizi değerlendirerek başlayın. Franchise olanaklarını gözden geçirirken bunları aklınızda bulundurun. Üniforma Franchise Teklifleri Genelgesi’ni (UFOC) veya iş açıklama bildirimini tamamen okuyarak başlayın. Eğer franchising işletmecisi yoksa, nedenini ve işletmenin güvenilirliği konusunda endişelendiğinizi sorun. Eğitim ve destek dahil olmak üzere satın alma fiyatı için tam olarak neyin teklif edildiğine dair ayrıntıların yanı sıra şirketin mali kayıtlarının kopyalarını alın. Diğer distribütörlerin neler olduğunu öğrenin ve mümkünse, kendi bayrağının başarısı, ürün / hizmetin kalitesi ve bayiinin desteği hakkında konuşun. Ürünün / hizmetin potansiyelini aileniz ve arkadaşlarınızla test edin. Kendinize “Bu ürünü / hizmeti satın alabilir miyim?”
Bir bayi / distribütör işini güvenceye almanın bir başka faktörü de ilk yatırımdır. Normalde franchise ve iş fırsatlarıyla ilgili iki tür ücret vardır: orijinal başlangıç ücreti veya satın alma fiyatı ve devam eden ücretler veya ürün maliyetleri. Satın alma fiyatı, küçük işletmecinin, araba satıcısı gibi bir “anahtar teslimi” operasyona yatırım yapıp yapmadığına veya daha az eksiksiz bir franchise olmasına bağlı olabilir. Potansiyel franchise şirketleri, satın alma fiyatı ve iş fırsatının şartlarını görüşmekten korkmamalıdır.
Bir franchise bölgesi özel veya özel olmayabilir. Her bölge türünün lehte ve aleyhte olanlar var, ancak potansiyel işinizin durumunu bildiğinizden ve bu ortamda çalışıp çalışmayacağınızı belirlediğinizden emin olun.
Hem dağıtım hem de bayilik anlaşmalarının geleneksel bir franchise anlaşmasından daha kısa bir süreye sahip olma eğiliminde olduğu belirtilmelidir. Dağıtım ve bayilik anlaşmaları, karşılıklı olarak anlaşarak sık sık yıllık olarak yenilenir. Geleneksel bir franchise sözleşmesi normalde en az beş yıl sürer.
Bir distribütörlük ve bayilik işletmesinde farklılıklar vardır. Bir distribütör normalde bir bayiden daha pahalıya mal olur ve liderlik yeteneği ve daha iyi temel işletme becerileri bilgisi gerektirir. Büyük olasılıkla bir bayilikten daha geniş bir bölgeye sahip olacak ve hatta birden fazla yere uzanabilir. Bir bayilik yerel olma eğilimindedir ve daha az başlangıç sermayesi gerektirir. Bir satıcı, çabalarını bir yerin yönetimi ve başarısına odaklayabilir. Bayi, bir distribütörle yakın bir şekilde çalışır, böylece bu ilişkiyi de beslemesi ona ücret öder. Son tahlilde, distribütörlük daha kazançlı olabilir; ancak farklı beceriler ve daha yüksek yatırımlar gerektirecektir.
Bu iki katmanlı bir kanala katılımın başlıca faydası, taşınan ürünlerin marka değerinden ve markaların üreticiden alabileceği desteklerden geliyor. Bununla birlikte, ilişki karşılıklıtür. İyi desteklenmiş markalar daha yüksek fiyatlı olma eğilimindedir. Yüksek seviyelerde stok baskısı daha büyük olacak ve üreticinin programlarına uygunluk sağlanacaktır. Buna karşılık, iyi çalışan bir distribütörlük, güçlü lokasyonları yöneterek ve tüketicilere iyi hizmet vererek, markanın imajına büyük ölçüde katkıda bulunan mükemmel bayilerin seçimini sağlayacaktır.
Üretici-distribütör-bayi ilişkilerinde de yerleşik anlaşmazlıklar vardır – bunun düzgün çözümü karlı uzun vadeli operasyonlar için merkezidir. Çatışmalar çoğu zaman zıt biçimlerde ortaya çıkar: yapımcılar kanalın istediğinden daha fazla ürünü kanala “itmek” isteyebilir; Diğer zamanlarda, özellikle bir ürün gerçekten piyasaya çıktığında, kanal talebi karşılayacak kadar ürün alamaz. Bu kanaldaki etkili katılımcılar taraflara büyük önem veriyor. Üreticiler kanaldan aşağıya doğru iyi niyet geliştirecekler. Distribütörler bayilerini hem zorlar hem de korurlar. Bayiler, üreticinin gereksinimlerini biraz daha stoklayarak karşılamak için “uzayacak” ve sevkiyatın ilk sırada olması nedeniyle ürünün kısa olması durumunda fayda sağlayacak.
Bayiler ve distribütörler için son zamanlardaki zorluklardan biri, orijinal üretici veya bayi ile ilişkideki değişikliklerdir. Örneğin, 1990’ların başındaki General Motors, Modern Tire Bayi’deki Robert Ulrich’e göre, bayiliklerinin yüzde 10’unu fabrika sahibi olarak kurmak istedi . GM, birçoğunu çatıları altında birden fazla otomobil satmaya başlayan bayilerinde markasını korumak istiyordu. Mevcut bağımsız bayiler, fabrikada sahip olunan bayilerin reklam, hizmet anlaşmaları, promosyonlar ve hatta envanter alanlarında tercihli muamele görmeleri konusunda endişeliydi. Bayiler, birden fazla markayı satma kabiliyetini, alıcı başlangıçta başka bir markayla ilgilendiğinde, GM markasına çapraz satış yapma fırsatı olarak değerlendirdi.
İnternetin ortaya çıkışı, aynı zamanda bayilik ve distribütörlüklerin çalışma şeklini de değiştirdi. Bayilikler ve distribütörlükler, imalatçı şirketler yeni iken işletmeler olarak ve dağıtım yerine üretime odaklanan işletmeler olarak ortaya çıktılar. Üretim maliyetleri, karlar için artan baskıyla azaldıkça, birçok imalat şirketi daha büyük bir pastayı arıyor. İşletmeler arası satışlar çarpıcı bir şekilde artmıştır. Üreticiler ürünlerini doğrudan halka satmaya başladılar ve İnternet bunu yapmak için nispeten ucuz bir yöntem. Bu, bazı satışları distribütörden alabilmesine rağmen, üreticinin Web sitesi de distribütörlerine yarar sağlayabilir. Birçok üretici, siteyi şirket ve ürünleri hakkında bilgi almak için depo olarak kullanır.
Doğrudan çevrimiçi satışlarda bulunabilecek olsalar da, ziyaretçileri distribütörlerin kendilerine yönlendirmek ve distribütör için başka bir fırsat kanalı sağlamak üreticinin yararınadır. Bu satışa çıkma şanslarını arttırmak için bir distribütör kendi Web varlığını belirlemelidir. Çevrimiçi satın alma yetenekleri büyük olasılıkla bir distribütörün kaynaklarının ötesinde olsa da, bir site üreticiye müşteriyi yönlendirecek bir şey verir ve distribütöre başka bir pazarlama fırsatı sunar.
Bayilikler ve distribütörlükler, potansiyel girişimci için harika iş fırsatları olabilir. Yerleşik markaların faydaları, üretim maliyetleri yok ve daha büyük bir şirketin pazarlama ve eğitim desteği bir bedeli var, ancak başarı ile başarısızlık arasındaki fark anlamına gelebilir.
Brack, Ken. “Dağıtım Üzerine Doğrudan Bir Vuruş” Endüstriyel Dağıtım . Mart 1999
Caffey, Andrew A. “Farklı Dünyalar: Bir Franchise ile Bir İş Fırsatı Arasında Nasıl Seçim Yapılır.” Girişimci . 19 Haziran 2000.
Caffey, Andrew A. “Mükemmel İş Fırsatını Seçmek İçin Sekiz Adım.” İşletme Başlangıçları . Eylül 1998.
Girişimci Dergisi: Ev Tabanlı Bir İşe Başlamak . John Wiley, 1999.
Estratiades, Anastasius. “Müşteriniz Küreselleşmeden Önce Dikkate Alınması Gereken On Önemli Soru” Muhasebe Dergisi . Şubat 1997
Gibbs, Andy. “Ürününüzü Nasıl Satırsınız?” Girişimci . 4 Eylül 2000
Peterson, Dean D. “Başlangıçta.” Kapılar ve Donanım . Ağustos 2000
Pressman, Arthur L. ve Craig R. Tractenberg. “Franchise Yasasına Giriş.” Hukuk İstihbaratı . 31 Mayıs 2000
Price, Courtney ve Kathleen Allen. Girişimciler için İpuçları ve Tuzaklar . McGraw Hill, 1998.
Ulrich, Robert J. “Hizalamalar Bayiliklere Yardım Edebilir.” Modern Lastik Satıcıları . Haziran 1992