Modern bir işletmenin uzun vadeli başarısı için hayati bir şey için, iş zekası kavramı iyi tanımlanmamıştır. Ancak bu, pek çok şirketin bunu tamamen istememesine rağmen istemesini engellemez. Burada, bu BT iş trendine, bunun ne olduğuna ve bir şirketin süreçlerini iyileştirmek için nasıl çalıştığına bakacağız.
İş Zekası Nedir?
İş zekası (BI), bir şirketin süreçlerini iyileştirecek içgörüler üretmek için verilerin toplanması ve analizini ifade eder. Bu tanımla ilgili çok şey var ve sonuç olarak, BI ile ilgili kafa karışıklığı, analizle durduğu varsayımından kaynaklanıyor. Her ne kadar ayrım bazen çamurlaşsa da, iş zekası, iş analitiğinin nihai amacı olarak düşünülebilir, çünkü bir işletmenin bilinçli kararlar almak için ihtiyaç duyduğu harekete geçirilebilir içgörüler sunar . Bunu yapabilmek için, etkili iş zekasının dört ana kriteri karşılaması gerekir:
-
- Doğruluk
Bu, hem girdilerin hem de çıktıların doğruluğunu ifade eder. İki, elbette, ilişkilidir. Analiz gerektiren herhangi bir sistem , analitik model sağlam olsa bile, lekelenmiş verilerin sonuçları mahvedebileceği çöp içeri, çöp dışarı (GIGO) sorununa düşebilir. Doğru cevaplar (çıktılar) elde etmek için, girilen verinin, işletmenin cevaplamak istediği sorularla doğru ve alakalı olması gerekir.
Bir şirket tarafından üretilen tüm verileri analitik bir modele aktarmaya çalışmak ve üretim sayılarından çalışanların medeni durumuna kadar her şeyi anlamasını beklemek genellikle pratik değildir. Bu nedenle, belirli bir soruna ilişkin verileri seçmek için insan takdirinin sıkça kullanılmasının nedeni budur. Bununla birlikte, bu seçim fazlaca yapılabilir veya basitçe yanlış yapılabilir ve bizi GIGO sorununa geri getirir.
-
- Değerli Görüşler
Bütün görüşler değerli değildir. Müşterilerinizin çoğunluğunun elini kullandığını (sol veya sağ) bilmek bir beyzbol eldiveni üreticisi için faydalı olabilir, ancak bir ayakkabı üreticisine daha az yararı olur. Daha önce bilinmeyen bir şey bulmak için tüm verilerin sıkıştırılması tatmin edici olabilse de, BI somut bilgiler sunmalıdır. Örneğin, analiz beyzbol eldivenleri satın alan birçok müşterinin koşu ayakkabısı da satın aldığını gösteren bir spor mağazasını gösterdiyse, mal sahibi, müşteri rahatlığı için mağaza ekranlarını kümelemek üzere düzenleyebilir veya şansı en üst düzeye çıkarmak için onları mağazanın farklı köşelerine ayırabilir Tarama
-
- Zamanındalık
Doğru ve değerli içgörü edinmek savaşın sadece yarısıdır. İş zekası da bu bilgileri doğru zamanda sunabilmelidir. Bahsedilen spor mağazası, alış eğiliminin başlangıcından ziyade Aralık ayında eldiven ve koşu ayakkabısı korelasyonunu keşfediyorsa, bu bilgiden yararlanma fırsatını kaybedebilir.
Zamanlılığın iki kısmı vardır: içeri giren verilerin zamanlaması ve çıkan öngörülerin zamanlaması. İşletmeler, yaptıklarına bağlı olarak farklı karar zaman çerçevelerine sahiptir. Bir perakende satış noktası muhtemelen aylık, haftalık ve hatta günlük olarak uygulanacak öngörüleri zamanında almak umuduyla BI’ye çok zamanında satış bilgisi vermek isteyecektir. Petrol ve gaz arama ve üretim şirketi gibi daha uzun vadeli işlemler yalnızca üç ayda bir veya yıllık olarak öngörülerle ilgilenebilir.
- Yapılabilir
Her tür iş zekası için son engel, üzerinde hareket edebilecekleri öngörüler sağlamaktır. Bir dereceye kadar bu, pratik kısıtlamaların anlaşılması anlamına gelir. Örneğin, hemen hemen her şirket, tüm ekipmanlarını yükseltmek için sınırsız sermayesi varsa daha verimli olabilir. Bu nedenle, iyi iş zekası, mevcut getirilerin çoğunu sağlayacak en yüksek getiriyi veya daha iyisi, diğer kullanım planlarını üretecek yükseltmeyi tanımlamalıdır. Başka bir deyişle, iş zekası, bir şirketin süreçlerini ve nihayetinde kârlılığını iyileştirmek için tasarlanan eyleme dönüştürülebilir fikirler sunmak için bariz olanın ötesinde bir içgörü sağlamalı ve şirketin kendine özgü kısıtlamaları dahilinde çalışmalıdır.
BI Süreci
Peki, iş zekasının kara kutusunda tam olarak ne yapılmaktadır? İş zekası süreci, Deming döngüsüne çok benzer . Tekrar ve tekrar eden dört geniş adımı vardır