Türkiye’deki küçük işletmelerin çoğunluğu şu anda sosyal medya pazarlamasını kullanmasına rağmen, çok azının iyi tanımlanmış ve yazılı bir sosyal medya pazarlama stratejisi vardır. Küçük ve orta ölçekli işletmeleri (KOBİ’leri) sosyal medya trendleriyle güncel tutan bir web sitesi olan Social Shakeup Show’a göre, KOBİ sahiplerinin sadece % 47’sinin aktif bir sosyal medya stratejisi var. Bir sosyal medya pazarlama stratejisi gibi görünüyor.
Belki de şirketiniz bu teknede ya da bir planınız var, ancak bunun güçlendirilebileceğini ve güçlendirilebileceğini biliyorsunuz. Aşağıda, adım adım, işinizi bir üst seviyeye çıkarmak için nasıl etkili bir sosyal medya pazarlama stratejisi oluşturabileceğinizi açıklıyoruz.
Her pazarlama kampanyası hedef belirleme ile başlar ve sosyal medya pazarlaması farklı değildir. Kampanya ile ne elde etmek istediğinizi listeleyerek başlayın. Kampanyanın sonunda başarı ne oluşturur?
Bazı sosyal medya pazarlama hedefleri örnekleri; marka bilinirliğini arttırmak, daha fazla müşteri adayı oluşturmak, yatırım getirisini artırmak (YG) ve sadık bir hayran kitlesi oluşturmak. Hedeflerinizi Spesifik, Ölçülebilir, Ulaşılabilir, Alakalı ve Zamana Bağlı (SMART) tuttuğunuzdan emin olun.
Gönderilerinizi, onları görmekle ilgilenmeyen ve hiç ilgilenmeyen sosyal medya kullanıcılarına odaklamak anlamsızdır. Kaynaklardan tasarruf etmek için pazarlama mesajlarınızı yalnızca onları görmek isteyen kullanıcılara göstermek istersiniz. Kitle araştırması, doğru kullanıcıları belirlemenize ve hedeflemenize yardımcı olacaktır. Hedeflerin kim olduğunu (demografik), tercih ettikleri sosyal ağları, günün en çok çevrimiçi olma ihtimalini tanımlamanız gerekir.
Bu, kendileriyle konuşan sosyal içeriği yazmanıza yardımcı olur ve ayrıca sosyal medyadaki ücretli reklamlarınızı bu kitleye hedeflemenize yardımcı olur.
Dört tane birincil ölçüm düşünmenizi öneririz; ulaşmak, katılım, duyarlılık ve TO. Bunları izleyerek, sosyal medya pazarlamanızın etkinliği konusunda bir ölçü alıyorsunuz. Erişim, yayınınızı belirli bir süre boyunca gören benzersiz kullanıcı sayısıdır (örneğin, bir gün veya bir hafta). Katılım (oran olarak verilir) gösterimlere bölünerek oluşturulan sosyal etkileşim sayısıdır. Bu arada, bir gönderinin hissi, mesajınızın ne kadar iyi alındığının bir ölçüsüdür. Mesaj olumlu veya olumsuz olarak alındı mı? Son olarak, tıklama oranı (TO), kullanıcıların web sitenizi ziyaret etmek için yazılarınızı veya bağlantılarını tıklama sayısıdır.
Son bir liste olmasa da, bu doğru kullanıcılara ulaşıp ulaşamadığınızı ve kullanıcıları web sitenize getirip almadığınızı bilmenize yardımcı olur. Bir kez web sitenize, sosyal medyadan edinilen potansiyel müşterileri ve sonuçta sosyal medyadan takip edilen satış dönüşümlerini izlemeniz gerekir.
Sosyal medyadaki rekabetinizi keşfederek başlayın. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram vb. İle doğrudan kiminle rekabet ediyorsunuz? Rekabeti tanımladıktan sonra, ne tür kampanyaları yürüttüklerini öğrenmek için etkinliklerini inceleyin. Sizinle aynı kampanyaları mı yürütüyorlar? Hangi anahtar kelimeleri kullanıyorlar? Hangi benzersiz kitleleri hedef alıyorlar? Ücretli reklamlar kullanıyorlar mı? Bunlar, sormanız gereken sorulardan sadece birkaçı.
Burada iki şey önemlidir; içerik oluşturma ve gerçek yayıncılık. İçerik oluşturma konusunda, temel kaygılar içeriği kimin oluşturacağını ve ne tür içerik oluşturmak istediğinizi içerir. İçeriğinize mümkün olduğunca çok görsel (resim ve video) eklemeyi unutmayın.
Yayıncılık için zamanlama ve sıklık en önemli faktörlerdir. Günün hangi saati ve haftanın günü yayınlamanız gerekir? Ne sıklıkla göndermelisiniz? Buradaki görüşler çok çeşitli olduğu için, sektörünüz ve kullanılacak sosyal ağınız için en iyi uygulamalara bağlı kalmanızı tavsiye ederiz. Örneğin, Twitter ile alakalı olması için Pinterest’te yayınlamanız gerekenden daha basit bir örnek olarak Tweet’le ihtiyacınız var. Facebook’ta, Sayfanızın etkin ve alakalı olarak görülmesi için haftada en az 4x göndermesi gerekecektir.
Kampanyanız için KPI’ları tanımlama gereğini zaten tartıştık. Son adımda, bu KPI’ları ve performansınızın analizini ölçmeyi planlayın. Facebook, Twitter ve Instagram gibi büyük sosyal medya ağlarının çoğu, yerleşik analiz araçlarıyla birlikte gelir. Bu nedenle ölçüm için bu araçları kullanın. Bu araçların bulunmadığı veya yetersiz olduğu yerlerde, Moz Social veya Talk Walker gibi üçüncü taraf analitik yazılımlarını göz önünde bulundurun.
Bu adımları izlerseniz, en azından sosyal medyanızın nasıl performans gösterdiğini bilmeye başlamanız gerekir. Ayrıca karlı sosyal medya pazarlama kampanyalarına doğru hareket edebilme.